Problemy naczyniowe

Problemy naczyniowe:

Powstawanie zmian naczyniowych w obrębie skóry spowodowane jest licznymi czynnikami zewnętrznymi oraz ogólnoustrojowymi. W konsekwencji pierwotnego powstania zmian o charakterze rumienia jest jego utrwalenie, a następnie pojawienie się trwale poszerzonych naczyń krwionośnych. Ich obecność określana jest terminem teleangiektazji. Zmianom tym sprzyjają czynniki hormonalne, stąd częściej spotykane są u płci żeńskiej.

Do pojawienia się teleangiektazji prowadzi częsta i długotrwała ekspozycja na promieniowanie UV, niekorzystne czynniki klimatyczne oraz miejscowe stosowanie sterydoterapii.

Pierwotne teleangiektazje mają podłoże w zaburzeniach w obrębie skóry o wrodzonym charakterze, natomiast wtórne związane są z obecnością niekorzystnych czynników działających na skórę jak również z odpowiedzią na choroby skóry i choroby ogólnoustrojowe..

Teleangiektazje w obrębie twarzy występują w obrębie lub w pobliżu powierzchni błon śluzowych lub powierzchni skóry. Są one widoczne jako popękane lub rozszerzone naczynia krwionośne w barwie od czerwonej do niebieskiej i fioletowej. Ich średnica waha się w zakresie od 1 do 3 mm. Zwykle są bezobjawowe, choć niekiedy mogą być bolesne lub powodować świąd.

Teleangiektazje najczęściej występują na policzku, brodzie i nosie. Obraz rumienia na twarzy również może być spowodowany teleangiektazją.

Omawiane zmiany można również znaleźć w innych częściach ciała – na klatce piersiowej, nogach, plecach i ramionach. W obrębie kończyn dolnych pojawiać się mogą tzw. pajączki charakteryzujące się obecnością centralnego naczynia zasilającego promieniście rozchodzące się naczynka upodabniające zmianę do pajęczej sieci.

Teleangiektazje nie stanowią poważnego problemu zdrowotnego, niemniej często są problemem z kosmetycznego punktu widzenia. Zmiany w obrębie kończyn będące żylakowatym poszerzeniem naczyń skóry określane są terminem wenektazji. Pajączki na nogach są często spowodowane niewydolnością zastawek większych żył, które prowadzą do zastoju krwi żylnej w obrębie kończyn dolnych i poszerzenia mniejszych żył.