Iniekcja z kwasu hialuronowego

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest wyniszczającym procesem, którego częstość występowania na świecie wzrasta z powodu starzenia się populacji. Obecnie lekarze stosują liczne strategie leczenia, a jedna z nich wykorzystuje kwas hialuronowy o dużej masie cząsteczkowej jako suplement do wstrzykiwań dostawowych.

Kwas hialuronowy (HA) to niebiałkowy, niesiarczanowy glikozaminoglikan, pełniący ważną rolę w fizjologii mazi stawowej, odpowiadający za nawilżenie i elastyczność chrząstki stawowej. Odkryty został przez Karla Meyera i Johna Palmera w 1934 roku, jako jeden z glikozaminoglikanów w ciele szklistym oka bydlęcego. HA występuje naturalnie w wielu narządach, a zwłaszcza w dużych ilościach w chrząstce stawowej i płynie maziowym. W układzie mięśniowo-szkieletowym kwas hialuronowy jest produkowany przez fibroblasty, komórki błony maziowej i chrząstki stawowej. Zarówno zmiany zwyrodnieniowe jak i proces starzenia wpływają niekorzystnie na stężenie kwasu hialuronowego. Od około 50 lat kwas hialuronowy stosowany jest w łagodzeniu i leczeniu objawów zmian zwyrodnieniowych stawów w formie tzw. wiskosuplementacji, poprawiając komfort życia pacjentów, zmniejszając dolegliwości bólowe oraz zmniejszając potrzebę przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Podanie dostawowe preparatu w warunkach aseptycznych wykazuje niskie ryzyko miejscowych i ogólnoustrojowych skutków ubocznych.

Dostawowe podanie kwasu hialuronowego poprawia „smarowanie” stawu zmniejszając tym samym dyskomfort i dolegliwości bólowe spowodowane tarciem chorobowo zmienionych powierzchni stawowych. Ponadto wpływa na elastyczność zmienionej chorobowo chrząstki stawowej poprzez syntezę proteoglikanów, pozytywnie wpływając na amortyzację obciążeń stawów w trakcie lokomocji.

Stosowanie dostawowej wiskosuplementacji zwalnia rozwój zmian zwyrodnieniowych odraczając decyzję o zastosowaniu zabiegów operacyjnych z alloplastyką stawów włącznie.

Zabieg z reguły przeprowadza się w pozycji leżącej pacjenta (staw biodrowy, kolanowy lub skokowy) lub siedzącej (zabiegi w zakresie kończyny górnej). Zachowanie warunków aseptyki wymaga ścisłego przestrzegania procedur iniekcji dostawowych. Po mechanicznym umyciu skóry preparatem Skinsept oraz dwukrotnym zdezynfekowanie preparatem Kodan (opcjonalnie bezalkoholowy Octenisept) dostawowo, za pomocą igły iniekcyjnej, wprowadza się preparat kwasu hialuronowego z fabrycznie przygotowanych zestawów – ampułkostrzykawki. Po podaniu preparatu następuje dezynfekcja, a miejsce podania zabezpiecza się jałowym opatrunkiem na okres kilku godzin.