Iniekcja z pozyskanych od pacjenta komórek macierzystych szpiku kostnego

Image placeholder
Iniekcja z pozyskanych od pacjenta komórek macierzystych szpiku kostnego.

Do pozyskania skoncentrowanego osocza bogatopłytkowego oraz komórek macierzystych ze szpiku kostnego wykorzystujemy najnowocześniejszy Angel System firmy Arthrex® Komputerowy separator Angel System firmy Arthrex® to innowacyjne rozwiązanie technologiczne oraz najnowocześniejszy sposób leczenia, w którym wytwarzane są preparaty ze skoncentrowanych płytek krwi pacjenta (osocza bogatopłytkowego) oraz komórek macierzystych ze szpiku kostnego (mezenchymalnych i hematopoetycznych). To jedyny separator zapewniający pozyskanie w pełni wartościowego, nieuszkodzonego materiału o udokumentowanej i powtarzalnej koncentracji.

W specjalnej wirówce powstają koncentraty:

PRP (Platelet Rich Plasma - osocze bogatopłytkowe) - pobrane z krwi pacjenta - cechuje je mała objętość oraz do 14-sto krotnie wyższa koncentracja nieuszkodzonych płytek w stosunku do krwi bazowej pacjenta;
MSC/BMA (Mesenchymal Stem Cells – mezenchymalne komórki macierzyste/Bone Marrow Aspirate - aspirat szpiku kostnego) – również o małej objętości materiał pobrany ze szpiku kostnego, o kilkukrotnie większej ilości komórek macierzystych niż szpik bazowy pacjenta.

Wysoko skoncentrowane płytki krwi oraz komórki macierzyste, wprowadzane są do uszkodzonych tkanek w formie iniekcji. W zmienionym chorobowo miejscu stymulują przyspieszony proces gojenia, pobudzają wzrost komórek i tkanek, pozwalając na regenerację struktury tkanki łącznej oraz przyspieszając budowę nowych naczyń krwionośnych. Aktywne biologicznie czynniki znalazły szerokie zastosowanie w ortopedii i medycynie sportowej

Leczenie płytkami krwi i/lub komórkami macierzystymi zalecane jest osobom cierpiącym na następujące schorzenia:

• urazy sportowe – wynikające z przeciążenia więzadeł, ścięgien i mięśni.
• zapalenie nadkłykcia kości ramiennej – łokieć tenisisty, łokieć golfisty
• tendinopatia więzadła właściwego rzepki – kolano skoczka
• zapalenie rozcięgna podeszwowego
• wybrane uszkodzenia pierścienia rotatorów barku
• wspomaganie gojenia po zabiegach rekonstrukcji więzadłowych oraz w wybranych uszkodzeniach łąkotek.
• zmiany zwyrodnieniowe stawów
• chondromalacja chrząstki stawowej
• zwyrodnienie ścięgna Achillesa;
• zaburzenia zrostu kostnego
• inne procesy na podłożu zapalnym, przeciążeniowym lub pourazowym

Przeciwwskazania:

• choroby krwi i układu krwiotwórczego
• czynny proces zapalny miejscowy lub ogólnoustrojowy
• zaawansowanie procesu chorobowego, którego jedyną forma leczenia jest leczenie operacyjne

Zabieg wysoko stężonym osoczem bogatopłytkowym i/lub komórkami macierzystymi w systemie Angel jest wysoce skuteczną, efektywną oraz bezpieczną terapią. Najczęściej stosowana jest jednorazowo, a jej ewentualne powtarzanie zależne jest od stopnia zaawansowania zmian zwyrodnieniowo – przeciążeniowych, charakteru uszkodzenia tkanek oraz szybkości naturalnego gojenia urazu. Efekty leczenia zauważalne są już po 1-2 tygodniach. Zmniejszenie dolegliwości bólowych pozwala na rozpoczęcie procedur rehabilitacyjnych.

ZALETY ARTHREX ANGEL SYSTEM®

Rewolucyjna technologia - ANGEL SYSTEM® - jako jeden z nielicznych na świecie, pozwala już przy jednorazowej procedurze na wyodrębnienie wielu milionów czystych płytek krwi oraz zagęszczonych mezenchymalnych i hematopoetycznych komórek szpiku.

Szybki efekt – po podaniu pozyskanych preparatów rezultaty odczuwalne są już po pierwszym zabiegu.

Bezpieczeństwo – szybka i bezbolesna procedura jest całkowicie zautomatyzowana i sterylna z wykorzystaniem jednorazowych jałowych zestawów.

Osocze bogatopłytkowe Angel SystemInne – manualne systemy wirówkowe
Komputerowy separator, automatycznyManualne wirowanie
Całkowicie sterylnyCzęściowo zamknięty
Koncentrat płytek 14x (2,5mln do 3mln)Izolat płytek, koncentracja płytek: mała od 1 do 2,5razy
Wirowanie 25 minutWirowanie 5 minut
Powtarzanie zabiegu co 6 do 12 miesięcyPowtarzanie co miesiąc
Efekty widoczne po 1 zabieguEfekty widoczne po 3-4 zabiegach

Procedura pozyskania komórek macierzystych ze szpiku kostnego.

Pozyskanie materiału do otrzymania komórek macierzystych, polega na pobraniu niewielkiej ilości krwi ze szpiku kostnego z wnętrza kości. Szpik kostny to gąbczasta część takich kości, jak kość udowa, miednica, kręgosłup, piszczel, mostek lub kość piętowa. Szpik kostny zawiera komórki macierzyste, z których fizjologicznie powstają funkcjonalne komórki trafiające do krwiobiegu.

Przygotowanie do pobrania materiału ze szpiku kostnego

Przed zabiegiem wymagane jest podpisanie zgody na przeprowadzenie procedury. Lekarz pomaga pacjentowi zrozumieć na czym polega zabieg, a pacjent może zadawać pytania w razie pojawienia się wątpliwości. Jeśli pacjent przyjmuje leki rozrzedzające krew, takie jak : warfaryna, debigatran, rywaroksaban, tinzaparyna, klopidrogrel, aspiryna, acard, polocard - może zostać poproszony o zaprzestanie ich przyjmowania przez jakiś czas przed zabiegiem. Niezbędnym może być wykonanie badania krzepliwości krwi.

Należy poinformować lekarza o przebytych reakcjach alergicznych (uczuleniach) na leki stosowane do znieczulenia miejscowego.

Przed zabiegiem można normalnie jeść i pić.

W jaki sposób pobiera się komórki szpiku kostnego?

Procedurę przeprowadza lekarz, który będzie na bieżąco wyjaśniał każdy etap zabiegu. Najczęściej miejscem pobrania komórek szpiku kostnego jest tylna część kości biodrowej. Pacjenta układa się na boku z kolanami podciągniętymi do klatki piersiowej. Miejsce w którym zostanie wprowadzona strzykawka do pobierania komórek szpiku zostanie oczyszczone, zdezynfekowane i znieczulone miejscowo za pomocą zastrzyku. Początkowo pojawić się może odczucie ukłucia lub niewielki ból, a dla zapewnienia wystarczającego znieczulenia, wykonać można 2 - 3 wkłucia, choć z reguły jedno wkłucie jest wystarczające. Następnie poprzez znieczulone miejsce do wnętrza kości zostanie wprowadzona specjalna igła, przez którą do strzykawki zassane zostaną komórki szpiku kostnego. W trakcie pobierania materiału pacjent może odczuwać uczucie ciągnięcia w plecach, czasami pojawia się też niewielki ból promieniujący do nogi, ale mija to niemal natychmiast. W trakcie pobierania szpiku, wewnątrz kości obniża się ciśnienie, co może być zjawiskiem nieco bolesnym. Powolne pobranie materiału zapewnia z reguły komfort pacjentowi. Następnie lekarz usuwa igłę, sprawdza jakość pobranego materiału, a pielęgniarka zakłada opatrunek na biodrze pacjenta w miejscu, w którym pobrano próbkę.

Po zabiegu

Znieczulenie miejscowe trwa około godziny, po tym czasie pacjent może zacząć odczuwać pewien dyskomfort w miejscu wkłucia. Objaw ten powinien minąć w ciągu kilku dni. Problem ten rozwiązują z reguły dostępne bez recepty łagodne leki przeciwbólowe. Jako powikłanie może nastąpić niezwykle rzadkie złamanie igły punkcyjnej, choć stosowany sprzęt w niemal 100% gwarantuje bezpieczeństwo procedury ze strony materiałowej. Niekiedy zdarza się przedłużające krwawienie w miejscu zabiegu wymagające zmiany opatrunków, których dokonać może pacjent z zastosowaniem zasad antyseptyki. Opatrunek, w przypadku prawidłowego przebiegu gojenia pozostawić należy przez okres 24 godzin unikając jego zamoczenia. Po upływie 24 godzin opatrunek można usunąć samodzielnie. Czasem w miejscu wkłucia wytwarza się biologiczny opatrunek w formie strupka. Nie należy go zrywać, odczekując aż sam odpadnie.

Ryzyko związane się z pobraniem szpiku.

Zabieg pobrania komórek szpiku jest bardzo bezpieczny i w większości przypadków pacjent nie doświadcza po jego wykonaniu żadnych problemów. Bardzo rzadko (1 na 1000) zdarza się przedłużające krwawienie wymagające miejscowego ucisku. Jeszcze rzadziej (1 na 2000) zdarzają się miejscowe infekcje. Jeśli krwawienie nie ustaje, lub miejsce wkłucia stało się bardziej bolesne i zaczerwienione, należy natychmiast o tym fakcie poinformować zespół medyczny. Konieczne może być leczenie antybiotykiem.