Iniekcja dostawowa sterydów

Iniekcje dostawowe sterydów

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest powszechną patologią, w wyniku której chrząstka stawowa staje się cienka i nierówna, odsłaniając z czasem znajdującą się pod nią kość. Konsekwencją rozwoju zmian zwyrodnieniowych są zniekształcenia stawów, tworzenie patologicznych wyrośli kostnych, ograniczenie zdolności lokomocji i samoobsługi chorych.

Choć choroba ta jest związana ściśle z procesem starzenia, to czynniki dziedziczne, aktywność fizyczna, masa ciała i wiele innych, zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia choroby zwyrodnieniowej. Skutkiem tego procesu chorobowego jest wzrastająca stale liczba wykonywanych alloplastyk stawów biodrowych i kolanowych.

Dla osób z ograniczoną funkcją samoobsługi i nieustępującym bólem, mimo podejmowania niechirurgicznych metod leczenia, takich jak leki przeciwbólowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne, iniekcje z preparatów sterydowych lub kwasu hialuronowego, zarezerwowano operacyjne leczenie, będące zwykle ostatnią deską ratunku. Pomocne mogą być również metody wspomagające, takie jak fizjoterapia, redukcja masy ciała, korzystanie z kul lub ortopedycznych ortez.

Stany zapalne stawów mogą szybko złagodzić iniekcje sterydowe, a efekty po iniekcji utrzymywać się mogą od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Poiniekcyjne skutki uboczne obejmują przejściowy wzrost poziomu cukru we krwi, wzrost ciśnienia krwi, krwawienie do stawu i - dość rzadko - infekcję.

Każda decyzja o iniekcji sterydów opierać się musi na indywidualnej analizie stopnia zaawansowania choroby. Pamiętać należy, że sterydy wpływają niekorzystnie na chrząstkę stawową, stąd rozważyć należy stopień zaawansowania zmian, a podanie sterydów traktować jako element leczący a nie uszkadzający staw.

W mojej praktyce oferuję iniekcje steroidowe w chorobie zwyrodnieniowej stawów, ale tylko po dokładnym przeanalizowaniu potencjalnych zagrożeń i korzyści. Ponieważ iniekcje przynoszą zdecydowana ulgę, ograniczona liczba wstrzyknięć (do trzech lub czterech rocznie to powszechny limit) może zmniejszyć ból oraz poprawić funkcjonowanie i jakość życia.